new posts
New series of ceramics "bozzetto's". Lizard eye in eye with his dead future: ecocide

Niemand anders is hier
Niemand anders is hier,
wanneer ik samen met
mijn gezicht op een com-
puterscherm, te frontaal,
afwacht.
(Uit "Bewijs Menselijkheid")

Kaïn and Abel, glasspainting Willibrorduschurch Utrecht by Heinrich Geuer (foto author 2020)
Het kwaad is niet het resultaat van kwade wil, maar van angst: over Eichmann en Arendt
Een recent uitgebrachte documentaire over Eichmann zou nieuw licht werpen op formulering van de banaliteit van het kwaad door Hannah Ahrendt, in hetzelfde jaar geboren als Eichmann. Deze documentaire toont aan de hand van reeds bekende geluidsfragmenten aan, dat Eichmann wel degelijk kwade bedoelingen had en daarmee het kwaad belichaamde, waarvoor hij -onterecht - ter dood veroordeeld werd. Zijn status wordt hiermee verhoogd tot dat van gezaghebbend individu, een kwaadwillende grootheid, net nog niet op dezelfde trede van het erepodium staand als Hitler, Stalin en vermoedelijk Poetin, Zelensky en vele andere nog levende mannen. Go to: essay

a woman is a woman is a she-wolf (2020)
Swanlike not swanlake: inspired by a Japanese folk danse

Mural in the sacristie of the St. Willibrorduschurch in Utrecht (foto author, 2020)
The tradition of conservative rebellion: the church of S. Willibrord in Utrecht and the legacy of neo-Gothicism
Exactly 52 years ago, there was a great unrest among the parishioners of the Willibordus church in Utrecht because of the ‘theft’ of the relics of S. Willibord. Two clergymen of the Catharina church, the cathedral, performed the transportation of the shrine with the bones in the rainy dark evening hours of November the 5th, 1969 and brought it to the cathedral with the permission of the archdiocese in the context of the desacralisation of the Willibrordus. Go to: PhD research

Job 6: from the series on Job (2009)
De preken van een zondige Luikse pastoor
In het najaar van 2013 vond ik in de vroege morgenuren op de rommelmarkt in Luik een ouderwetse kaartenbak. De bak was van mooi blank gelakt hout met zo’n rollende deksel erboven die aan de achterzijde in de bak verzinkt. Een ontwerp dat mij typisch Belgisch of Frans leek. Ik kende en ken geen gelijkaardige kaartenbakken van Nederlandse makelij en geloof mij, ik ben een expert.
Ik wandelde met mijn vingers door de kleine beschreven fiches heen, die gescheiden waren door tab-blaadjes van karton in alfabetische volgorde. Drie houten plankjes verdeelden de fiches in drie compartimenten, waarvan de A na het eerste plankje begon. In het voorste bakje lagen losse blaadjes en een klein, gekreukeld envelopje met aantekeningenblaadjes. Go and scroll to: prose
White Innocence

White innocence: inspired by Gloria Wekker (2019)
Kennis is liefde: hoe wij nader tot elkaar kunnen komen in tijden van voorspoed
Het is op een lang vergleden zaterdag na Hemelvaart dat ik over de markt van een Zeeuws plattelandsstadje fiets dat vol is van mensen, zon, blauwe lucht en een frisse wind. Na een koude, regenachtige start is het weer onverwacht stralend geworden. Ik ben naar de bibliotheek geweest en heb verse boeken in mijn tas. Ik verheug mij op die boeken en beschouw elke vorm van boekenwijsheid als een liefdesverklaring. Dat is een aangeboren afwijking. Mijn lippen zuigen de kennis uit de bladzijden en maken een afdruk in het papier en verrijkt ga ik verder met mijn bestaantje. Altijd. Het boek blijft wat bekust achter bij wijze van spreken. Go and scroll to: essay
Language of Water and Fire chiselled in Stone (2022) Go to languages
